تئوری امواج الیوت:

نظریه امواج الیوت به دنبال شناسایی حرکات در بازارهای مالی بوده و حرکات قیمت سهام و رفتار معامله گران را با حرکت های امواج شناسایی می کند. نظریه های الیوت به نظریات داو نزدیک بود و هر دو بر حرکت قیمت سهام در قالب امواج تأکید دارند.

از نظر الیوت یک موج انگیزشی که در جهت روند قرار دارد در الگوی خود 5 موج (که با اعداد 1، 2، 3، 4 و 5 شماره گذاری می شوند) دارد و موج اصلاحی که در جهت مخالف روند شکل می گیرد دارای 3 موج (که با A، B و C علامت گذاری می شوند) می باشد. بنابراین از نظر امواج الیوت رفتار قیمت بازار در قالب حرکت های انگیزشی و اصلاحی صورت می گیرد.

در تئوری امواج الیوت معامله گر به دنبال شناسایی یک موج انگیزشی است که در این صورت در ابتدای روند حرکتی قیمت سهم وارد بازار شده و پس از تکمیل 5 موج در موقعیت مناسب نسبت به فروش دارایی خود اقدام نماید. تئوری امواج الیوت دارای قوانینی است که در طول تحلیل بایستی در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی 5 موج در نظر گرفته شده در تئوری امواج الیوت پرداخته می شود:

موج 1: اولین حرکت های صعودی قیمت سهام می باشد که معمولاً افرادی که دارای اطلاعات رانتی هستند با شناسایی پتانسیل های سودآوری یک سهم در حال جمع آوری سهام در قیمت های پایین هستند و تحلیل گران هنوز پتانسیل های این حرکت را شناسایی نکرده اند.

موج 2: در موج دوم با رشد قیمتی صورت گرفته ناشی از خریدهای رخ داده در موج اول برخی افراد به شناسایی سود اقدام نموده و از بازار خارج می شوند که این موضوع با اصلاح قیمتی سهام در موج دوم همراه است.

موج 3: در این مرحله با توجه به اخبار و شایعات موجود در بازار عموم معامله گران توجهشان به سهم جلب شده و در مقیاس وسیع اقدام به خرید سهام در بازار صورت می گیرد. این موج توسط تحلیل گران تکنیکال و بنیادی بازار شناسایی می شود و سیگنال های خرید توسط آنها صادر می شود که این موضوع این موج را به مهمترین و طولانی ترین موج تبدیل می کند.

موج 4: در انتهای موج سوم قیمت سهام به ارزش ذاتی محاسباتی در تحلیل بنیادی رسیده و همچنین اهداف تحلیل های تکنیکال نیز دیده می شود و در نتیجه تحلیل گران اقدام به شروع فروش سهام نموده و این موضع منجر به یک حرکت اصلاحی قیمتی می شود.

موج 5: در موج پنجم افرادی که اطلاعات کمی نسبت به بازارهای مالی دارند با شنیدن رشد خبر سهم ها موج چهارم را به عنوان فرصتی برای خرید و جانماندن از بازار شناسایی کرده و بدون دلایل تکنیکال و بنیادی شروع به خرید سهام می کنند.

موج A: در این موج خرید افراد عادی تمام شده و خریداری برای حمایت از قیمت سهام نیست و در نتیجه قیمت ها ریزش می کند.

موج B: با توجه به ریزش قیمتف برخی افراد که انتظار رشد مجدد قیمت را دارند شروع به خرید می کنند و برخی از افرد در ضرر نیز با خرید در قیمت های فوق به دنبال کم کردن میانگین قیمت خریدهای خود هستند.

موج C: در این موج افراد با دیدن اینکه قیمت سهم علی رغم انتظار آنها با رشد روبرو نشده است و حجم عرضه ها بیشتر از تقاضا بوده است، اقدام به خروج از معامله می کنند و موج سوم اصلاحی صورت می گیرد.

آموزش بورس مشهد, آموزش رمز ارز مشهد, آموزش فارکس مشهد,, آسا 365, آسا، آموزش پرایس اکشن مشهد، پرایس اکشن، آموزش معامله گری مشهد،